Simulert evakuering med livbåt

Tekst og foto: Mette Møllerop.

Hvordan føles det å sitte i en livbåt under simulert evakuering? Mindre skummelt enn forventet, men absolutt spennende.

Simulatortrening er gull verd. I et pedagogisk scenario kan deltakerne trene på evakuering med livbåt under forhold som er realistiske og samtidig helt trygge.

Peter Alexander Hansen, koordinerende hovedverneombud i Statoil, er imponert over livbåtsimulatoren.

– For Statoils del vil det gi oss muligheten til å trene de ansatte i verdens mest avansert simulator, sier Hansen fornøyd. Vi regner med at flere tusen oljearbeidere og livbåtførere skal gjennomgå denne opplæringen.

Du prøvde simulatoren selv, hva syns du?

– Jeg fikk en økt med meterhøye bølger, riggbrann, mennesker i sjøen og fartøy på kollisjonskurs. Det var ganske utfordrende å manøvrere livbåten i det kaoset. Vi kolliderte med både mennesker og båter under det første forsøket, og det viser at trening på situasjoner er helt nødvendig.

Fornøyd?

– Ja, så langt ser dette veldig lovende ut.

Tidligere Statens Havarivernskole

Selskapet ResQ har erfaring med sikkerhetsopplæring så langt tilbake som il 1973, da som Statens Havarivernskole, forteller Njål Arne Vathne, leder i ResQ.

– I 2001 ble ResQ AS etablert som selvstendig selskap, og vi er i dag en totalleverandør av tjenester og kompetanse innenfor sikkerhet og beredskap.

Hvem er kundene?

– Vi jobber mot de fleste aktører innen norsk olje- og gassvirksomhet. Hovedkontoret vårt sammen med beredskapssenteret ligger i Stavanger og er et godt utgangspunkt for tett kontakt med oljeselskapene.

ResQ er representert med sikkerhetssentre i Stavanger, Haugesund, Bergen og Kristiansund, sier Vathne.

– I tillegg har vi pårørende- og mottakssentre fra Stavanger i sør til Kirkenes i nord.

Et omfattende kurstilbud

Grete Lokøy er leder for sikkerhetsopplæringen og har ansvaret for opplæringen i livbåtsimulatoren.

– Vi har et komplett tilbud av kurs og opplæring for Norsk Olje og Gass, det samme har vi for maritim næring.

Hvor stort omfang snakker vi om?

– Totalt leverer vi over 70 forskjellige sikkerhet- og beredskapskurs. I tillegg tilbyr vi også skreddersydde kurs, opplæring, rådgivning og konsulenttjenester innenfor en rekke områder knyttet til sikkerhet og beredskap.

ResQ har jobbet med å introdusere simulatorteknologi siden 2013. I 2016 endret Norsk Olje og Gass retningslinjer for fritt-fall-opplæring, og trening kan nå gjennomføres ved bruk av simulator.

– Vi har en av verdens mest avanserte livbåtsimulatorer. Det finnes bare noen få av samme type i verden i dag.

Det spesielle med denne simulatoren er bevegelsessystemet som gjør treningen svært realistisk.

Det gjør at man kan simulere og trene på scenarioer som ikke er mulig å trene på ved ordinær stuplivbåt- trening.

Hvorfor simulatortrening

Det er flere grunner til at man ønsket å introdusere simulatortrening.

– Vi kan få gitt individuelt tilpasset trening, og treningen blir effektiv, med mengdetrening og lite venting, sier Vathne og Lokøy. Vi kan trene uavhengig av værforhold, og stikkord her er null risiko og ingen belastning ved fritt fall. Trygghet når man manøvrer i vanskelige situasjoner, gir som kjent mestring.

Realistiske situasjoner

Utfordringene er realistiske, sier instruktør Petter Norland Wareng.

– Vi trener blant annet på motorstans, brann, dårlig vær, mennesker som har falt i sjøen, og båttrafikk i området. Vi kan øke vanskelighetsgraden gradvis, slik at de som trener får muligheten til å beherske et nivå, før de går videre til neste.

Situasjonsforståelse er viktig her, og det å ta de riktige valgene under ekstremt tidspress, må trenes på. I simulatoren kan en ta feil valg uten at det får konsekvenser, og her kommer den individuelle tilpasningen inn.

– Deltakeren kan jobbe med problemløsning under trygge forhold. Vi gir individuell evaluering, og kan jobbe videre med de områdene deltakeren trenger mer øvelse for å mestre godt nok, legger Grete Lokøy til.

Simulatoren er installert og klar til bruk, og i tiden framover regner en med at kurs og opplæring blir booket av selskapene.

– Vi venter oss travle treningstimer, sier de tre i ResQ.

Petter Norland Wareng
Peter Alexander Hansen, K-HVO, og Svein Erik Batalden, leder i Statoil for sikring, sikkerhet og bærekraft.
Peter Alexander Hansen, K-HVO, og Svein Erik Batalden, leder i Statoil for sikring, sikkerhet og bærekraft.
Simulert evakuering med livbåt
Njål Arne Vathne
Grete Lokøy